De grote ketenpartijen hebben het al jaren door: data is de sleutel tot succes. Denk hierbij aan data over producten, producenten, het logistieke proces of consumenten. Korte keteninitiatieven hebben de unieke mogelijkheid om specifieke kenmerken van hun producten te delen door de keten heen. Bijvoorbeeld: hoe draagt de boer met zijn productie bij aan bodemvruchtbaarheid, CO2-opslag, biodiversiteit of dierenwelzijn?
Maar wie is eigenlijk eigenaar van die data? Hoe kunnen ondernemers in de korte keten kansen pakken en impact creëren met deze data? Kunnen we nieuwe verdienmodellen en samenwerkingsverbanden ontwikkelen op basis van data? Er liggen enorme kansen op het gebied van data-deling en netwerkactivatie, maar deze kunnen niet benut worden zonder commitment van ondernemers om data uit te wisselen. Bovendien zijn lang niet alle ondernemers zich bewust van de kansen en mogelijkheden van data - soms niet eens van hun eigen data.
En daarom bogen de deelnemers van de programmalijn Data zich de afgelopen maanden over precies deze vraagstukken. Samen bedachten ze hoe ze elkaar op het gebied van data konden helpen én bepaalden ze de koers voor de toekomst van data in de korte keten. Lees verder voor hun aanbevelingen!