Vandaag bestellen, morgen leveren. Iedere dag open tot 22:00 uur. Geen bezorgkosten. Zomaar enkele ‘standaarden’ waar consumenten aan gewend geraakt zijn. Het lukt een korte ketenpartij vaak wel een uniek product in de markt zetten, maar het is veel moeilijker om het serviceniveau van de bestaande keten bij te benen. En dan zijn de logistieke kosten als percentage van de omzet ook vaak nog veel hoger...
Bijna elke ondernemer in de korte keten loopt er vroeg of laat tegenaan: logistieke uitdagingen. Je bent boer en je wil je producten direct leveren aan bewoners van de stad in de buurt. Of je maakt producten die je dichtbij wil verkopen. Hoe regel je dat logistiek? Ga je zelf met een busje of bakfiets op pad? Dat wordt algauw tijdrovend en het is de vraag of je serviceniveau hoog genoeg is voor de 'verwende' consument. Besteed je de verzending uit? Dan kom je terecht in de wereld van logistieke partners en kunnen de kosten algauw enorm oplopen. En wat nou als je dat ritje met die bakfiets juist onderdeel wil maken van je bedrijfsvoering?
Kortom, logistieke vraagstukken steken algauw de kop op voor wie onderneemt in de korte keten. De programmalijn Logistiek onderzocht deze vraagstukken en zette een heleboel aanbevelingen en best practices op een rij.