Ondernemers in de korte keten lopen vroeg of laat bijna allemaal tegen dezelfde problemen aan. Ze merken bijvoorbeeld dat ze op het vlak van logistiek niet kunnen meekomen met de 'grote spelers' uit het huidige voedselsysteem. Of ze ervaren moeilijkheden bij het uitbreiden van hun markt. Bovendien zitten veel ondernemers op een goudmijn aan data - maar hebben ze dat zelf vaak niet in de gaten.

De Taskforce Korte Keten heeft het afgelopen jaar de meest voorkomende problemen in kaart gebracht. En natuurlijk is er ook gewerkt aan oplossingen. Dit deden zij vanuit drie verschillende invalshoeken: data, logistiek en de multi-channel benadering.

Wat kan een korte keten-ondernemer met data? Wat zijn de kansen en hoe wordt hij zich daarvan beter bewust?

Een groot knelpunt voor veel ondernemers: de logistiek. Zelf doen, uitbesteden, wanneer, en hoe dan?

Wat kunnen we leren van ondernemers die over meerdere kanalen leveren, bijvoorbeeld horeca én zorg?

Korte ketens in tijden van corona: hoe de werkelijkheid de wens inhaalde

De ontwikkeling naar korte ketens is al jaren in gang. Maar in 2020 kwam de versnelling uit onverwachte hoek: door de coronacrisis kreeg lokaal voedsel ineens een enorme boost. Lokale boeren en voedselproducenten die hun afzet niet meer kwijt konden aan horeca, gingen op zoek naar creatieve oplossingen om hun brood, zuivel, verse groenten en fruit direct te verkopen aan de consument. De Support Your Locals-beweging, die organisch ontstond, is nu in samenwerking met de Taskforce Korte Keten uitgebreid naar een landelijke campagne waarin lokale producenten de hoofdrol spelen. Alle ‘Support Your Locals’ initiatieven, van foodbox tot boerderijwinkel, zijn te vinden op www.supportyourlocalsnl.nl.

Via deze website kunnen consumenten makkelijk de weg vinden naar een voedselproducent of foodbox bij hen in de buurt, lokale helden direct steunen en tegelijkertijd genieten van lekkere, gezonde en duurzame producten.