We kunnen allemaal op verschillende manieren bijdragen aan de korte keten, het nieuwe normaal. Als consument, als producent en als boer.
De vijf stappen voor een sterke korte keten
#1 WE DOEN HET SAMEN
Een oproep aan alle ondernemers in de korte keten: hou je ontwikkelingen niet voor jezelf, deel ze! Zowel bij succes als bij twijfel: zoek je concullega's op en werk waar mogelijk met ze samen. Samenwerking tussen 'kleine' en 'grote' spelers in het voedselsysteem loont ook: denk aan gedeelde webshops of logistieke services.
#2 EDUCATE YOURSELF
'Meer eten uit de korte keten' klinkt leuk en aantrekkelijk, maar brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op culinair gebied. Misschien hebben we wel nieuwe koksopleidingen nodig om toekomstige chefs goed voor te bereiden op een keuken vol lokale ingrediënten. Ook voor de thuiskok brengt lokaal voedsel misschien vragen met zich mee. Laat je inspireren door recepten en verhalen en ga zelf actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden!
#3 GOEDKOOP VOEDSEL BESTAAT NIET
In het algemeen is ons voedsel dringend aan meer waardering toe. Eten mag niet 'het kind van de rekening' worden of volgens dezelfde richtlijnen worden ingekocht als wc-papier, bijvoorbeeld in zorginstellingen. Hernieuwde waardering kunnen we makkelijker uitdrukken in de korte keten, waarin we boeren belonen voor alles wat ze goed of 'extra' doen. Daar is de korte keten bij uitstek geschikt voor, omdat de lijntjes korter en persoonlijker zijn. Ook blockchain kan een belangrijke rol spelen in een nieuw systeem van (financiële) 'waardering'.
#4 VERBIND GOEDE ZORG MET GOED ETEN
Vooral uit de programmalijn Multi-Channel blijkt de waarde van een sterke koppeling tussen ons voedselsysteem en ons zorgstelsel: gezond voedsel levert een gezondere samenleving op, wat de zorgkosten kan drukken. Op veel plekken weten voedselproducenten de lokale zorginstellingen al te vinden en vice versa, maar deze relatie mag de komende jaren nog veel duidelijker en sterker worden.
#5 HET REGIOGEVOEL
Vanuit logistiek oogpunt is er dringend behoefte aan regionale 'hubs' aan de rand van de stad, waar levering en verkoop centraal geregeld kunnen worden. De komende jaren zal daar werk van worden gemaakt. Daarbij moet ook vanuit marketingperspectief goed worden nagedacht over wat een voedselregio eigenlijk is en hoe je het 'regiogevoel' kunt stimuleren bij de consument. Wat zijn streekproducten, hoe groot is een voedselregio, en hoe maak je die zichtbaar en aantrekkelijk?