In iedere regio in Nederland zijn de afgelopen tien jaar korte keteninitiatieven ontstaan. De meeste initiatieven beginnen met het leggen van één specifieke lijn, van producenten naar een bepaalde groep afnemers (bijvoorbeeld: de consument, de retail, de horeca, het cateringwezen, de zorg). Het lijkt vervolgens logisch om de afzet te verbreden naar andere segmenten, omdat dit schaalvoordelen kan bieden. Maar uit meerdere voorbeelden blijkt dat dat lastig is.

In de programmalijn Multi-Channel hebben de deelnemers onderzocht hoe de drempel verlaagd kan worden voor een korte keten-ondernemer die aan een bepaalde sector levert (bijvoorbeeld de horeca), en zijn business wil uitbreiden. Nu is dat vaak nog ontzettend ingewikkeld, omdat horeca, retail, zorginstellingen e.d. ieder hun eigen pakket aan regels, criteria en wetgeving hebben. Je daarop aanpassen als kleine(re) ondernemer is ingewikkeld. Maar hoe ga je te werk als je over meerdere kanalen - multi-channel dus - wil leveren in de korte keten? Wat opvalt aan de lessen die in dit programma zijn geleerd, is dat ze meteen heel ‘groot’ en complex zijn.